Ueberpruefung einer angegebenen Trinkmenge anhand der gemessenen Blutalkoholkonzentration mithilfe der Widmark-Formel

Verification of a specified amount of consumed alcohol by blood alcohol concentration and Widmark equation

Die Trinkmengenueberpruefung gehoert bei behauptetem Nachtrunk zu den gaengigen Methoden. Berechnet wird, wie viel ab dem Trinkbeginn mindestens und maximal getrunken worden sein muesste beziehungsweise koennte, um die gemessene Blutalkoholkonzentration (BAK) zu erreichen. Die Frage stellt sich, wie gut diese Trinkmengenberechnungen mit der Realitaet uebereinstimmen. Forensisch relevant ist insbesondere, ob die berechnete Mindesttrinkmenge die reale Trinkmenge ueberschreitet, oder ob das berechnete Maximum geringer als die reale Trinkmenge sein kann. Deshalb sollte die Berechnungsformel an den Werten von realen Trinkversuchen ueberprueft werden. Verwendet wurden die Daten dreier Versuchsreihen, bei denen der gesamte Alkohol innerhalb einer Stunde getrunken wurde und ab dem Trinkende (TE) halbstuendlich Blutentnahmen bis maximal 8 h nach TE erfolgten. In den ersten beiden Versuchen (n = 18, n = 16) wurde Bier, im dritten (n = 12) Grappa konsumiert. Ausgehend von jedem Messpunkt wurde die minimale und maximale Trinkmenge berechnet und mit der tatsaechlich konsumierten Menge verglichen. Bei den ersten Messungen fuer Bier und fuer Grappa lagen noch alle Werte unter der Realtrinkmenge. Beim Bier befand sich das Minimum der berechneten Maximaltrinkmengen erst 1,5 h nach Trinkende ueber der realen Trinkmenge. Das Maximum der berechneten Minimaltrinkmengen lag 1 h nach TE hoeher als die reale Trinkmenge, erreichte diese erst nach 4 h, um danach darunter weiter zu verlaufen. Beim Grappa lag das Minimum der berechneten Maximaltrinkmengen 1 h nach TE ueber der realen Trinkmenge, also im Vergleich zum Bier eine halbe Stunde frueher. Das Maximum der berechneten Minimaltrinkmengen verlief in einem Zeitraum von 0,5 h bis 6 h nach dem TE ueber der realen Trinkmenge. Nach Modifikation der Berechnungsmethode (fuer die Berechnung der Mindesttrinkmenge keine Beruecksichtigung des Resorptionsdefizits) lagen fuer beide Getraenkesorten alle geschaetzten Mindesttrinkmengen zu jeder Zeit unter der tatsaechlichen Trinkmenge. Als erste Schlussfolgerung aus den vorliegenden Ergebnissen kann gezogen werden, dass von Berechnungen der maximalen Trinkmengen bei Abstaenden zwischen Trinkende und Blutentnahme von weniger als 1,5 h abzuraten ist. Bei Ueberschreitung dieses Intervalls kann die Berechnung der Maximaltrinkmenge wie gewohnt, also mit einem Ethanolabbau vom Trinkbeginn an, vorgenommen werden. Fuer die Berechnung der Mindesttrinkmenge kann vorgeschlagen werden, den Ethanolabbau - wie bisher - bereits ab Trinkbeginn zu beruecksichtigen, jedoch das 10 %ige Resorptionsdefizit nicht in die Berechnung einzubeziehen. (A) ABSTRACT IN ENGLISH: It is common practice to verify the declared quantity of alcohol that was consumed whenever an investigated individual claims that his or her elevated BAC is due to "after-drinking". The procedure involves calculating both the minimum and maximum quantity of alcohol that would have had to be consumed within the relevant period to produce the measured BAC. There is, however, some question as to how well such calculations reflect reality. From a forensic angle, it would be of particular interest to know whether the calculated minim um quantity of consumed alcohol might be greater than the actual quantity of consumed alcohol, or whether the calculated maximum quantity might be less than the actual quantity consumed. The purpose of this stud y was thus to evaluate the mathematical equation commonly used in these situations on the basis of results obtained from drinking experiments. Data from three experimental series in which the total quantity of alcohol was consumed within a timeframe of one hour were evaluated. Blood samples were obtained from the volunteers at 0 and 30 minutes after drinking, and every half hour after that up to a maximum of 8 hours after drinking. In the first two series (n = 18, n = 16), the volunteers consumed beer; in the third series (n = 12), grappa. The minimum and maximum quantity of alcohol were calculated for each sampling time and compared to the actual quantity of alcohol consumed. At the first sampling times, the calculated quantities of consumed alcohol were still less than the actual quantities consumed for both beer and grappa. For beer, the minimum calculated value for the maxim um quantity consumed was only found to be greater than the actual quantity 1.5 hours after drinking. The maximum calculated value for the minimum quantity consumed was greater than the actual quantity at 1 hour after drinking. The calculated value did not correspond to the actual quantity consumed until 4 hours after drinking, and for all subsequent sampling times, the calculated value remained below the actual quantity that was consumed. In the calculations for grappa, the minimum calculated value for the maximum quantity was still greater than the actual consumed quantity at 1 hour after drinking. This is half an hour sooner than for beer. The calculated maximum value for the minimum quantity of consumed grappa remained above the actual quantity for the time period spanning 0.5 to 6 hours after drinking. After modification of the calculation (the resorption deficit was omitted from the calculations for the minimum quantity consumed), for both beverages, all estimated minimum quantities lay below the actual quantities at all sampling times. A first conclusion that can be drawn from the presented results is that it is inadvisable to calculate the maximum quantity of consumed alcohol for periods shorter than 1.5 hours between the end of drinking and the time of sampling. For all time periods beyond this interval the calculation of the maximum quantity of consumed alcohol can be performed as usual, that is, by assuming ethanol elimination right from the onset of drinking. Further, in calculating the minimum quantity consumed, the authors recommend assuming ethanol elimination from the onset of drinking - as hitherto done - but omitting the 10 % resorption deficit from the calculation. (A)

  • Availability:
  • Authors:
    • Verhoff, M A
    • Wunder, C
    • Paulke, A
    • Toennes, S W
  • Publication Date: 2017-2

Language

  • German

Media Info

  • Media Type: Print
  • Features: Figures; References; Tables;
  • Pagination: pp 1-10
  • Serial:
    • Blutalkohol
    • Volume: 54
    • Issue Number: 1
    • Publisher: Steintor-Verlag GmbH
    • ISSN: 0006-5250

Subject/Index Terms

Filing Info

  • Accession Number: 01640812
  • Record Type: Publication
  • Source Agency: Bundesanstalt für Straßenwesen (BASt)
  • Files: ITRD
  • Created Date: Jul 10 2017 9:21AM