Ausatmungsprofil und Eliminationsgenetik des Mundalkohols

Exhalation profile and elimination kinetics of mouth alcohol

Mundrestalkohol (MA) ist eine relevante Fehlerquelle bei der Atemalkoholtestung. Bisher wurde das Ausatmungsprofil von Atemalkoholproben im Zusammenhang mit Mundrestalkohol noch nicht systematisch untersucht. Um das Ausatmungsprofil von MA zu charakterisieren wurden volumetrische Expirogramme von einzelnen Ausatmungszuegen, die Mundrestalkohol enthielten, untersucht. Zusaetzlich wurde durch mathematische Modelle geprueft, ob MA in eine zweite Koerperfluessigkeit verteilt wird. Dazu benetzten 8 Versuchspersonen ihre Mundschleimhaut mit Alkohol ohne diesen zu verschlucken; davor und danach wurde Alkohol direkt in ihren Magen appliziert. Mundrestalkohol bedingte einen fruehen Konzentrationspeak aus der Mundhoehle heraus, gefolgt von einer kontinuierlichen Kontamination der aus der tiefen Lunge durch die Mundhoehle passierenden Luft. Am Ende der Ausatmung resultierte ein weiterer Konzentrationspeak. Bei Anwesenheit von Blutalkohol kam es nicht zur Ausbildung der abgegrenzten Peaks, obwohl die Atemproben Mundrestalkohol enthielten. Insofern war die Detektion von MA unzuverlaessig. Offensichtlich wird Mundrestalkohol nicht in forensisch relevantem Ausmass in ein zweite Koerperfluessigkeit verteilt. (A) ABSTRACT IN ENGLISH: Mouth alcohol (MA) is a potential source of error in alcohol breath-testing. Although utilized commercially for MA detection, the exhalation profile of breath samples containing MA has not been systematically studied before. To characterize the exhalation profile of MA, volumetric expirograms of single-exhalations containing MA were examined. In addition, to explain reports of unusual slow elimination of MA and a suggested influence of blood alcohol on MA elimination, it was tested whether MA is distributed to a second compartment by mathematical modeling. Eight subjects rinsed their mouths with alcohol without swallowing, before and after alcohol was administered directly into their stomachs. Breath samples were provided through a low airflow-restricted mouth piece into an analyzer with a sampling frequency of 33 Hz. Mouth alcohol caused an early concentration peak in air from the oral cavity, followed by a continuous contamination of the passing deep lung air which, at the en of the exhalation, exhibited a second late concentration peak. In the presence of blood alcohol, however, the distinctive peak features of the profile were absent despite that the breath samples contained MA, making the exhalation profile an unreliable tool for MA detection. Mouth alcohol is probably not distributed to a second compartment to an extent that is of any forensic importance. (A)

Language

  • English

Media Info

  • Pagination: 57-66
  • Serial:
    • Blutalkohol
    • Volume: 48
    • Issue Number: 2
    • Publisher: Bund gegen Alkohol im Strassenverkehr eV
    • ISSN: 0006-5250

Subject/Index Terms

Filing Info

  • Accession Number: 01341078
  • Record Type: Publication
  • Source Agency: Bundesanstalt für Straßenwesen (BASt)
  • Files: ITRD
  • Created Date: May 26 2011 11:33AM